c_tl over_banner c_tr
Rejestracja
Użytkownik:
Hasło:

Zalogować automatycznie przy następnej wizycie?


Losowe zdjęcie

549[K]62 - GCBA 9/50 Scania P380/Wawrzaszek - OSP Bukowina Tatrzańska
549[K]62 - GCBA 9/50 Scania P380/Wawrzaszek - OSP Bukowina Tatrzańska
Komentarzy: 0
GrzegorzP


9.09.2015 - Kryspinów, Zalew na Piaskach - Manewry ''Samolot 2015''
Poprzednie zdjęcie:
9.09.2015 - Kryspinów, Zalew na Piaskach - Manewry ''Samolot 2015''  
 Następne zdjęcie:
9.09.2015 - Kryspinów, Zalew na Piaskach - Manewry ''Samolot 2015''

9.09.2015 - Kryspinów, Zalew na Piaskach - Manewry ''Samolot 2015''

            

9.09.2015 - Kryspinów, Zalew na Piaskach - Manewry ''Samolot 2015''
Komentarz: 9 września 2015 roku, kilka minut po godzinie 9.00 wieża kontroli lotów Portu Lotniczego w Balicach dostała informację o problemach samolotu ATR 42-300, lecącego z Niemiec. Pilot podjął decyzję o awaryjnym lądowaniu na podkrakowskim lotnisku. W stan gotowości postawiona została Lotniskowa Służba Ratowniczo- Gaśnicza, SKKM w Krakowie zostało poinformowane o sytuacji. Niestety samolot nie doleciał do pasa startowego, rozbił się w Kryspinowie, tuż przy brzegu Zalewu na Piaskach. Zastępy LSRG Balice opuściły teren lotniska, udały się alarmowo na miejsce wypadku. Do działań wyruszyły również zastępy KM PSP Kraków oraz Ochotnicze Straże Pożarne z Kryspinowa i Balic. Ze wstępnych ustaleń wynikało, że część pasażerów może znajdować się w jeziorze, zadysponowano więc SGRW-N ''MAŁOPOLSKA'', w skład której wchodziły siły i środki JRG 4 Kraków, JRG 1 Tarnów, JRG 2 Nowy Sącz, JRG Nowy Targ. Do działań na akwenie zadysponowano także OSP Czernichów i śmigłowiec Mi-8 z III Małopolskiej Grupy Poszukiwawczo- Ratowniczej.

Po dotarciu na miejsce pierwszych zastępów LSRG, w wyniku rozpoznania dowódca stwierdził, że wrak samolotu podzielony jest na dwie części, z czego jedna jest w jeziorze, a z drugiej na brzegu wydobywa się dym, dookoła płonie paliwo lotnicze. Podano prąd wody z działka samochodu GCBAPr Panther, do działania przystąpili ratownicy w aparatach ochrony układu oddechowego. Podali oni prąd piany na płomienie oraz pod kadłub, przy wykorzystaniu drabin uzyskali dostęp do samolotu. Na miejsce dotarły zastępy Państwowej Straży Pożarnej, rozpoczęto ewakuację rannych do miejsca bezpiecznego. Do działań dotarł śmigłowiec. Z jego pokładu została zrzucona tratwa ratunkowa, jednocześnie pierwsi rozbitkowie zostali podjęci na jego pokład. Strażacy rozpoczęli budowę punktu medycznego, do akcji dotarli Oficer Operacyjny Miasta oraz Zastępca Komendanta Miejskiego PSP. Zawiązano Sztab Akcji, Zastępca KM PSP podzielił strefę działań na 3 odcinki bojowe.

Gdy do Kryspinowa dotarły pierwsze ZRM, ratownicy Krakowskiego Pogotowia Ratunkowego rozpoczęli Triage. W miarę dojazdu kolejnych zespołów, osoby o najwyższym priorytecie transportu były transportowane do wskazanych szpitali. Ruch pojazdów w strefie działań był koordynowany przez policjantów. Na miejscu cały czas udzielano kwalifikowanej pierwszej pomocy poszkodowanym, nurkowie oraz ratownicy na łodziach wydobywali osoby poszkodowane z jeziora. Po zakończeniu ewakuacji poszkodowanych oraz starannym sprawdzeniu jeziora przez nurków i strażaków na łodziach, zakończono działania ewakuacyjne. Cały czas strażacy i ratownicy medyczni byli obecni przy osobach poszkodowanych, którym udzielano pomocy do czasu transportu do szpitali. Na miejscu pracowała też obsługa portu lotniczego, zapewniła ona pojazd do przetransportowania osób najlżej rannych do hotelu w pobliżu lotniska, gdzie udzielono im pomocy psychologicznej. Po przetransportowaniu ostatnich osób rannych do szpitala, około 80 minut od rozpoczęcia działań, akcja ratownicza została zakończona. Strażacy zwinęli sprzęt i odjechali z terenu działań. W katastrofie zginęło 16 osób, 13 osób odniosło obrażenia, a 16 osób wyszło z wypadku bez poważniejszych obrażeń.

Tak wyglądał scenariusz ćwiczeń ''Samolot 2015'', które odbyły się 9 września 2015 roku nad Zalewem na Piaskach w Kryspinowie. Założeniem manewrów było doskonalenie współpracy służb ratunkowych i techniczych, współdziałających podczas wypadku lotniczego z dużą ilością osób poszkodowanych. W realizacji założenia wzięło udział ok. 150 osób, w tym strażaków, ratowników, osób z obsługi technicznej lotniska w Balicach. Podczas trwania manewrów zrealizowano zróżnicowane scenariusze z zakresu ratownictwa i logistyki działań ratowniczych, co pozwoliło doskonalić umiejętności w szerokim spektrum działań ratowniczych w przypadku katastrofy samolotu. Założenia ćwiczeń zostały zrealizowane.



W manewrach brały udział:

Siły i środki Lotniskowej Służby Ratowniczo- Gaśniczej w Balicach:
1- SLOp Nissan Navara
2- GCBAPr 6,2/72+135 Rosenbauer Panther CA-5
6- GCBAPr 10/50+250 Reynolds Boughton Barracuda 6x6
9- SLDł Mercedes Benz Sprinter 515 CDI/Szczęśniak
Przyczepa do zabezpieczenia zdarzeń masowych Wiola (w zestawie z pojazdem obsługi technicznej lotniska)

Siły i środki Lotniskowej Wojskowej Straży Pożarnej 8 BLTr w Balicach:
UA 02929- GBA 2,5/27 Iveco Eurocargo ML150E28 WS/PS Szczęśniak
UC 02973- GCBA 8/60 MAN TGS 33.440/Protec-Fire


Komenda Wojewódzka PSP w Krakowie:
220[K]85- SLBus Ford Transit 140 T300
220[K]97- SLOp Dacia Duster
220[K]98- SLDÅ‚ Renault Master Maxi/Gepard

Szkoła Aspirantów PSP w Krakowie:
250[K]56- SBus Solaris InterUrbino 12
250[K]95- SLRr Nissan Navara/Team Concept
251[K]55- SLBus Mercedes Sprinter

Komenda Miejska PSP w Krakowie:
300[K]84- SLKw Volkswagen Transporter T4
300[K]90- SLOp Mitsubishi Pajero
300[K]91- SLOp Nissan PickUp
300[K]92- SLOp Å koda Octavia Tour
KR 998RK- SLOp Mitsubishi Pajero


Siły i środki JRG 2 Kraków:
302[K]25- GCBA 9,5/65 MAN TGS 26.440/Stolarczyk
302[K]90- SLOp Suzuki Grand Vitara

Siły i środki JRG 3 Kraków:
303[K]21- GBA 2,5/25 MAN TGM 13.280/Stolarczyk
303[K]25- GCBA 5/32 MAN TGM 18.280/Stolarczyk
303[K]27- GCBA 6+4/64 MAN TGA 26.430/Stolarczyk
303[K]90- SLRr Nissan Navara

Siły i środki JRG 4 Kraków:
304[K]71- SRw Mercedes Benz Atego 1225/Szczęśniak
304[K]90 - SLOp Suzuki Grand Vitara
304-Ł4- Łódź aluminiowa Quicksilver

Siły i środki JRG 5 Kraków:
305[K]58- SRmed Iveco Magirus 90-16/Wackenhut
305[K]90- SLRr Isuzu D-Max

Siły i środki JRG 6 Kraków:
306[K]64- SLRchem Mercedes Benz Sprinter 319 CDI/Wawrzaszek
306[K]90- SLRr Suzuki Grand Vitara

JRG 7 Kraków:
307[K]90- SLRr Suzuki Grand Vitara

Siły i środki JRG Skawina:
320[K]25- GCBA 5/34 MAN TGM 18.280/Stolarczyk
320[K]47- SDÅ‚ Mercedes Benz O 309/Bachert
320[K]81- SLKw Peugeot Expert/Auto-Tech
320-Ł1- Łódź aluminiowa Quicksilver


Siły i środki JRG 2 Nowy Sącz:
342[K]73- SRw Mercedes Benz 911/Wackenhut

Siły i środki JRG 2 Tarnów:
362[K]71- SLRw Peugeot Boxer/Dudek
362-Ł2- Łódź aluminiowa

Siły i środki JRG Nowy Targ:
491[K]82- SLKw Fiat Ducato
491-Ł1- Łódź aluminiowa Quicksilver QS500SF


Siły i środki OSP KSRG:
328[K]80- SLRr Toyota Hilux + łódź- OSP Czernichów
329[K]60- SLRr Mitsubishi L200 + ponton- OSP Czernichów
329[K]92- SLRr Kia Sportage- OSP Jeziorzany

Siły i środki OSP spoza KSRG:
328[K]29- SLRt Volkswagen Transporter T4- OSP Kryspinów
337[K]95- GBA 2,8/16 Berliet 770KB/Camiva- OSP Kryspinów
338[K]79- GBA 3,2/16 Renault G230/Camiva- OSP Balice


3 Grupa Poszukiwawczo-Ratownicza w Krakowie:
Śmigłowiec Mi-8


Pogotowie Ratunkowe:
KR 996YM- K01 002- 1203- P- Mercedes-Benz Sprinter 316 CDI/AutoForm- KPR (MS Łazarza)
KR 213NC- K01 007- 1005- S- Mercedes Benz Sprinter 316 CDI/AutoForm- KPR (MS Balice)
KR 782RR- K01 010- 1101- P- Renault Master/AutoForm- KPR (MS Jugowicka)
KR 130UH- K01 016- 1210- P- Renault Master/AutoForm- KPR (MS Wybickiego)
KRA 78769- K01 052- P- Mercedes Benz Sprinter 316 CDI/AutoForm- Pogotowie Ratunkowe w Skawinie
KR 009AK- 0601- P- Mercedes Benz Sprinter 316CDI/AutoForm- KPR (poza systemem PRM)
KR 019LE- 0906- P- Mercedes Benz Sprinter 316 CDI/AutoForm- KPR (poza systemem PRM)
WB 2362E- R- Mercedes Benz Sprinter 316 CDI/AutoForm- Scanmed Multimedis (Lotnisko Balice)


Komenda Powiatowa Policji w Krakowie:
G057- Hyundai i30CW/Gruau
G063- Kia Cee’d II
G072- Kia Cee’d
Kia Venga
Å koda Octavia Kombi


Straż Graniczna:
HWA A939- Ford Tourneo Connect- placówka Straży Granicznej Kraków- Balice


W ćwiczeniach uczestniczyły również służby techniczne i porządkowe Portu Lotniczego Kraków- Balice, a także krakowski WOPR.

Kryspinów, 9.09.2015r.
Słowa kluczowe: 09092015, 09-09-2015, kryspinów, zalew, piaskach, katastrofa, samolotu, wypadek, lotniczy, lotnicza, manewry, ćwiczenia, taktyczno, bojowe, samolot, 2015, krakowski, maÅ‚opolska, maÅ‚opolskie, lsrg, wlsp, lsp, wsp, psp, osp
Data: 25.09.2015 17:40
Wyświetleń: 1074
Pobrań: 8
Ocena: 0.00 (0 głosów)
Wielkość pliku: 283.3 KB
Dodał: GrzegorzP

Autor: Komentarz:
Nie ma komentarzy dla tego zdjęcia



Poprzednie zdjęcie:
9.09.2015 - Kryspinów, Zalew na Piaskach - Manewry ''Samolot 2015''  
 Następne zdjęcie:
9.09.2015 - Kryspinów, Zalew na Piaskach - Manewry ''Samolot 2015''